Gezer Köprülü Vinçler
Köprülü krenler, yükseğe yerleştirilmiş iki kren yolu arasında bir köprü konstrüksiyondan oluşmaktadır. Yarı ağır ve ağır endüstriyle ilgili bütün fabrika, mağaza ve makine park salonlarında kullanılır. Kumanda, basit bir operatör kabininden olabileceği gibi, seyyar operatör kabininden, yerden veya uzaktan da olabilir. Köprülü kren tarafından gerçeklenmesi gereken hareketler şunlardır (Şekil 1.2):
- Ox ekseni boyunca yatay hareket, arabanın köprü üzerinde yaptığı ileri geri hareketi
- Oy ekseni boyunca yatay hareket, yükü ileri geri kaydırma hareketi
- Oz ekseni boyunca düşey hareket, yani kaldırma ve indirme hareket
- Şekil 1.2: Köprü kren şemasıBu duruma göre bir köprülü krende aşağıdaki mekanizmaların olması öngörülür:
- Tamburlu kaldırma (yükü) mekanizması
- Araba hareket mekanizması
- Köprü yürütme mekanizması Bir köprülü kren;
- Taşınacak yükün maksimum değeri, yani kaldırma kabiliyeti,
- Köprü açıklığı ile karakterize
Köprülü krenin asıl yapısal özellikleri bunlardır. Ama bunların yanı sıra aşağıdaki özelliklerin de dikkate alınması gerekir. - Kaldırma hızı
- Köprü ilerleme hızı
- Araba ilerleme hızı
- Kaldırma yüksekliği
- Köprü gezinme mesafesi
- Bir köprülü krene ait esas hesapların yapılabilmesi için bütün bu özelliklerin bilinmesi gereklidir. Şekil 1.2’de bir köprülü krenin şematik konumu gösterilmiştir. Köprü açıklığı atölyenin boyutlarına bağlı olarak tespit edilir. Q yükü (taşıyacağı maksimum yük) ise verilir. Bu şartlar altında köprü tekerlekleri arasında açıklığın tayini mümkündür. e mesafesi aşağıdaki gibi alınır. Resim 1.1’de bir köprülü kren resmi görülmektedir.Özellikle, yükün uç kısımlarında bulunması hâlinde, köprünün yuvarlanma yolu üzerinde sıkışıp kalmaması için bu açıklık yeteri kadar büyük tutulmalıdır. Şekil 1.3’te çeşitli köprülü krenler topluca gösterilmiştir.