Kaldırma sistemi
Çelik halatlı kaldırma
Halat makaraları
Halatın çapı ve diğer özellikleri seçildikten sonra kancabloğunun
konstrüksiyonunu yapalım. Halatı seçerken kabul edilen 4/2 donama göre kanca
bloğu Şekil 1.1 ile gösterilmiştir.
Şekil 1.1, 4/2 donam kanca bloğununda;
1.
Komple makara,
2.
Kanca,
3.
Travers ve kanca
tutacağı,
4.
Askı lamaları ve diğer aksam.
görülmektedir.
Alman stardartı DIN de bu parçalar titizlikle
standartlaştırılmıştır. Genelde hiç hesap yapmadan standartlardan seçilen
büyüklüklerle kanca bloğu konstrüksi-yonunu yapmak imkan dahilindedir. Bu seçim
firma stratejisine ve konsrüktörün tutumuna bağlıdır. Aşağıda bu iki varyantıda
göreceğiz.
Halatlar kullanıldıkları yerlerde büyük kuvvetler altında
çalıştıklarından halatın çalıştığı makara sistemininde işletmenin fonksiyonunu
uzun zaman yerine getirme-si, yani ömrünün uzatılması için bazı konstrüktif
önlemler alınmalıdır.
1.
Halat akışının aynı yön eğimli olmasına dikkat
edilmelidir (Şekil 1.2). Ters eğimli akışta halat değişik yönlerde eğilip
büküleceğinden (Şekil 1.3) ömrü daha az olur.
2.
Şekil 1.4 de istenilen ideal form "a"
şeklidir. Bunun pratikte tutulması oldukça zordur. Örneğin tamburda. Fakat
"b" şeklindeki konstrüksiyonda formül F( 1.1 ) deki şartlar yerine
getirilirse ideal forma yakın konstrüksiyon yapılmış olur.
Burada dikkat
edilecek husus kaçıklık açısının tanjant değerinin 1/15 den küçük olmasıdır.
1.
Yivsiz tambur (düz silindir) hiçbir zaman
kullanılmamalıdır. Düz tamburda halatın yüzey basıncı çok büyük olacağından ,
halat aşınması çok çabuk olacaktır. Tambur yüvlerinin yarı çap seçimleride
standartlarda verilen değerlerden alınması önemle önerilir. Çünkü; küçük çap
halatın sıkışmasına, büyük çapta yüzey basıncının boşuna büyük olmasına sebep
olur. Özel konstruksiyonlarda standartlardan değer bulunamadığı hallerde yiv
yarı çapı 0,53 ... 0,54 dHa alınması önerilir.
2.
Bütün halat makaralarına, halatın sıçrayıp çıkmaması
için, emniyet konstrüksiyonu yapılması önerilir.
Halat makaraları
genelde kır veya çelik dökümden yapılır. Ağırlıktan kazanmak için tek tek imalatta
kaynak ve seri imalatta dövme konstrüksiyonlar yapılır.
yuvarlatılacak
Halat
makaraların geometrik ölçülerinin hesabı (Almancanın hakim olduğu
memleketlerde) DIN 15020 ile yapılır. Burada s1= dMa/100+10
mm ; s2 =0,8.s1 alınması önerilir.
Şekil 1.5 de
döküm konstrüksiyon halat makarası görülmektedir. Halat makarasının anma çapı
halat orta noktaları arası " dMa " olarak kabul edilir ve
F( 1.2 ) ile hesaplanır.
|
dMa
|
mm
|
Halat makarasının anma çapı
|
h1
|
1
|
Tahrik grubu ve halat çapı
faktörü (Tablo 1.1)
|
h2
|
1
|
Halat akışı faktörü (Tablo
1.2)
|
dHa
|
mm
|
Halat çapı
|
Tahrik grubu ve halat tipi faktörü " h1 " Tablo
1.1 ile bulunur. Tablo 1.1 de görüldüğü gibi makara çapı en az halat çapının 10
katı kadar olmalıdır. F( 1.2 ) ile hesaplanan çap minimum çaptır. Makara veya
tamburun çapının hesaplanan çaptan daha büyük seçilmesi halatın ömrünü uzatır.
|