Vinçlerde Fren Hesapları



Frenler

    isteklere cevap verebilmek için vinçlerde, daha doğrusu kaldırma ve taşınma araçlarında   fonksiyonlarına göre üç grup fren geliştirilmiştir.

1.      Tutma ve durdurma frenleri: Bunlar yükü kaldırıp indirirken istenilen yükseklikte tutmak için kullanılır. Bu fonksiyonu yaparken potansiyel enerjiyi yüklenirler.

2.      Yürüyüş frenleri: Bunlar yatay hareketleri durdurmak için kullanırlar. Bu fonksiyonu yaparken kinetik enerjiyi yüklenirler.

3.      İndirme frenleri: Bunlar yalnız dikey hareketlerde iniş hızını ayarlamakta kullanılırlar. Bu fonksiyonu yaparken potansiyel enerjiyi yüklenirler.

Fren için gerekli kuvvetler; Ağırlıklarla, Yaylarla, El ve ayak kuvvetiyle veya hidrolik, pnömatik kuvvetlerdir. Frenin fonksiyonunda bu kuvvetler makinenin durdurulmasında etkili olurlar. Makinanın çalışması için bu kuvvetlerin frenin mekanik parçalarından kaldırılması gerekir. Bu kuvvetlerde el, ayak, yay, manyetik, hidrolik ve pnömatik kuvvetlerle kaldırılır.

Frenlerin çalışma prensibi kaygan sürtünme dir. Burada oluşan sürtünme işi tamamına yakın ısıya çevrilir. Konstrüksiyonda dikkat edilecek husus; en küçük fren momentiyle fonksiyonu yapmak için, frenin mümkün olduğu kadar yüksek devirli mile konulmasıdır. Buda motor milidir ve genelde bağlayan kavrama fren kasnağı olarak kullanılır. Fren kasnağı redüktör miline bağlı kavrama parçası olarak alınır. Çünkü; kavrama bağlantısı fonksiyonunu yapamassa, kopar veya kırılırsa, yük garantili frenlenir.

4.2         Fren çeşitleri

Vinçlerde çeşitli fonksiyolu frenler kullanılır, fakat çalışma prensipleri hep aynıdır. Ana fonksiyonları kullanıldıkları yerlerde karşı moment oluşturmaktır. Fren çeşitlerini kullanılma çoğunluğuna göre şu sıraya koyabiliriz.

1.      Kasnaklı (kaldırma tahriğinde),

2.      Diskli (bütün tahriklerde),
3.      Balatalı (yürüyüş ve döndürme tahriğinde),
4.      Bantlı,
5.      Savurmalı
6.      Lamelli, v.s. .....

Bu frenlerin konstrüksiyonu yapılırken ilk önce moment hesapları yapılır.

         Frende moment hesabı

           Kaba hesaplama



F r e n l e r

Fren momenti ve taşıyıcı mili basitce hesaplanabilinir.


MFr ³ Mt ×SFr
 
F( 4.1)

MFr
Nm
Fren momenti
Mt
Nm
Fren milindeki hesaplanan moment
SFr
1
Fren emniyet katsayısı

Konstrüksiyon için hiçbir şart yoksa fren emniyet katsayısı aşağıdaki Tablo 4.1 ile belirlenir.

Tablo 4.1, Fren emniyet katsayısı "SFr"(Fehler! Verweisquelle konnte nicht gefunden werden.)
El ile tahrikli kaldırma sistemi freni
1,3 ... 1,5
Motorla tahrikli kaldırma sistemi freni
2 ... 3
Kepçeli, manyetli veya ağır taşıma aparatlı kaldırma sistemi
3 ... 4
Yürüyüş veya döndürme sistemleri
1,5

4.3.2        Detaylı hesaplama

Vinçlerdeki frenlerin detaylı hesaplanma yolu DIN 15434 (Fehler! Verweisquelle konnte nicht gefunden werden.) ile saptanmıştır. Bu hesaplama yolu aşağıda verilmiştir. Aşağıda verilen ve DIN 15434 e göre yapılan hesaplarda emniyet katsayısı kullanılmaz. Hesap sonucu kati büyüklük olarak kabul edilir. Detaylı hesaplamaları sırasıyla yapalım.

4.3.3        Kaldırma tahriğinde fren momenti



MFr = M+ MVI + MVII
 
F( 4.2)


MFr
Nm
Fren momenti
M
Nm
Yükten oluşan statik moment
MVI
Nm
Düz hareket eden kütlelerin frenleme momenti
MVII
Nm
Dönen kütlelerin frenleme momenti


a) 

M= FHaTa × RTa ×hTop / iTop
 
Yükten oluşan statik moment





F( 4.3)


4.5



M
Nm
Yükten oluşan statik moment
FHaTa
N
Tamburdan çıkan halatların toplam kuvveti
RTa
m
Tambur yarı çapı
hTop
1
Tamburdan fren miline kadar toplam randıman
iTop
1
Tamburdan fren miline kadar çevirim oranı, daima i<0

b) 


Düz hareket eden kütlelerin frenleme momenti MVI



 

FHaTa
N
Tamburdan çıkan halatların toplam kuvveti
g
m/s2
Yer çekimi ivnesi
DvHa
m/s
Halatın frenin başlaması ve bitimi arasındaki hız farkı
DnTa
1/s
Tambur ile fren mili devir sayısı farkı
tFr
s
Frenleme zamanı, genelde 5 ile 8 saniye arasında olur.
RTa
m
Tambur çapı
hTop
1
Tamburdan fren miline kadar toplam randıman
iTop
1
Tamburdan fren miline kadar çevirim oranı, daima i<0
u
1/s
Frenlemeden durmaya kadar devir sayısı.

nTa

1/s
Genelde 5 ile 8 arası
Tamburun devirsayısı



























GTop
N
Toplam ağırlık kuvveti, yük dahil
g
m/s2
Yer çekimi ivmesi
Dv
m/s
Frenin başlayıp bitişi arası yürüyüş hızı farkı
tFr
s
Frenleme zamanı,genelde 5 ile 8 saniye arasında olur.
bFr
m/s2
Frenleme ivmesi, genelde 0,5 ile 0,9 m/s2 olur.
RTe
m
Tekerlek yarı çapı
hTop
1
Toplam randıman
iTop
1
Fren miline kadar çevirim oranı, daima i<0
F
N
Toplam rüzgar kuvveti.

RTe

m
Kapalı hollerde rüzgar olmadığından MYD = 0 olur.
Tekerlek yarı çapı
FYDTop
N
Toplam yürüyüş direnci kuvveti